Caroline Liberg
Professor at Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telephone:
- +46 18 471 22 98
- E-mail:
- caroline.liberg@edu.uu.se
- Visiting address:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postal address:
- Box 2136
750 02 Uppsala
More information is available to staff who log in.
Short presentation
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Professor i Utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocessor. Centrala frågeställningarna i min och min forskargrupps forskning rör vad det innebär att lära sig att tala, läsa och skriva och på så sätt bli deltagare och medskapare i en mängd verksamheter av betydelse för att utvecklas som medlem av ett samhälle och en kultur.
Biography
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Under tidigt sjuttiotal utbildade jag mig till mellanstadielärare och arbetade därefter i grundskolan som klasslärare och lärare inom specialundervisning. 1981 påbörjade jag min forskarutbildning i allmän språkvetenskap och la 1990 fram avhandlingen Learning to read and write. Jag har lett projekten Berättande och språkinlärning (HSFR), Genreutveckling i barnaåren (HSFR), Elevers möte med skolans textvärldar (Riksbankens Jubileumsfond) och tillsammans med kollegor projekten Testet under luppen (Vetenskapsrådet), Matematikens och naturvetenskapens texter och språk i prov (Vetenskapsrådet), Mining textual data for simplified reading (M och A Wallenbergs minnesfond), forskarskolan Ämnesspråk i matematiska och naturvetenskapliga praktiker (Vetenskapsrådet), samt projektet Funktion, innehåll och form i samspel. Elevers textskapande i tidiga skolår (Vetenskapsrådet). Jag ingår också i referensgrupper för olika forskningsprojekt.
Jag har tidigare haft anställningar som universitetslektor i lingvistik, Institutionen för lingvistik, Uppsala universitet (1991-1998) och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Området för lärarutbildning, Malmö högskola (1998-2004). Jag har varit professor II vid Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning, Trondheim 2004-2007. Under åren 2020-2022 innehade jag en position som Adjunct Professor vid the Faculty of Education, School of Early Childhood and Inclusive Education, Queensland University of Technology, Brisbane. Docent i lingvistik 1997.
Publications
Selection of publications
- Skrivundervisning i utveckling (2023)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2023)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2023)
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
- Lärares samarbete i textsamtal (2022)
- Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts (2022)
- The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017 (2022)
- A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020 (2021)
- Literacypraktiker och ämnesspråk (2021)
- Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning (2021)
- Introduction to the Special Issue on writing research in Scandinavia (2021)
- Förord (2020)
- Att vara lärare (2020)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2020)
- Förord (2020)
- Grundläggande färdigheter (2020)
- Students Assessing Digital News and Misinformation (2020)
- Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter? (2020)
- Framtidens skola och utbildning (2020)
- Svenskämnet och att göra sin stämma hörd i tidiga år (2019)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val. (2019)
- Progressionslinjer för samtalsstöd (2019)
- Svenskämnenas framväxt (2019)
- Funktion, innehåll och form i samspel (2019)
- Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår (2019)
- Epilog (2019)
- Inledning (2019)
- Olika ämnen - olika läs- och skrivarter (2018)
- Språkliga resurser och språkande i olika skolämnen (2018)
- Different kinds of wrong (2017)
- Perspektiv 1: Först få visa, sedan säga. (2017)
- Kommunikativ utveckling och utveckling av språkliga resurser i förskoleåren. (2017)
- Students’ Voices in Science Texts in Early School Years and the Teaching of Writing (2016)
- Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena (2016)
- Shifts between Literacy based subject teaching and Subject based literacy teaching – “Carpe momentum didacticum!” (2016)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2016)
- Features and Functions of Scientific Language(s) in TIMSS 2011 (2016)
- A multivariate model for classifying texts’ readability (2015)
- T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities (2015)
- Narrative imagination and narrative voice in narrative texts written by students in early school years. (2015)
- Voices and Writer Positions in Science Texts written by Students in Early Grades (2015)
- Content, Voices and Writer Positions in Students’ Written Informational Texts in Early School Years. (2015)
- Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser (2015)
- Language register in different domains of mathematics, and its importance for different groups of 8th grade students (2014)
- Studies on automatic assessment of students’ reading ability (2014)
- Att vara lärare (2014)
- Att bedöma elevers läsförståelse (2014)
- Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår. (2014)
- Skrivutveckling - en utveckling på bred front (2014)
- Udfordre, Udforske, Udvikle (2014)
- Writing Informational Texts in Early School Years – Developing a Meta-Language for Non-Formal Aspects of Text (2014)
- Grundläggande färdigheter (2014)
- Linguistic features in TIMSS-Science Test Questions (2014)
- Epilog (2014)
- Literacy-praktiker i och utanför skolan (2013)
- Rose, David & Martin, Jim R. (2012). Learning to Write. Reading to Learn. Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Sheffield (UK) and Bristol (USA): Equinox Publishing Ltd (2013)
- Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. (2013)
- God läsförmåga - hur fångas den? (2013)
- Nya Språket lyfter! (2012)
- Svenska med didaktisk inriktning (2012)
- Didaktiskt perspektiv på tidig läs- och skrivinlärning (2012)
- Potentialer i didaktiskt krävande texter (2012)
- Barns läs- och skrivutveckling (2012)
- Mottagande av ungt skrivande (2012)
- Med fokus på läsande (2012)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)
- Nya språket lyfter! (2012)
- Swedish - An updated school subject? (2012)
- Transcending Science (2012)
- Nya Språket lyfter! (2011)
- Från lärarutbildning till utbildningsvetenskap (2011)
- Lärandets språkliga uttryck (2011)
- Lyst til skrivning, lyst til udvikling (2011)
- Bredd i bedömning, djup i utveckling av elevers skrivande (2011)
- Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts (2011)
- A close reading of reading comprehension among Swedish students in grade 4 (2010)
- Tekster der engagerer (2010)
- Den didaktiska reliefen och undervisningstraditioner (2010)
- Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse (2010)
- Elevers läs- och skrivutveckling (2010)
- Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket (2010)
- Förord (2010)
- Utmana, utforska, utveckla! (2010)
- Grundläggande färdigheter (2010)
- Lärande, skola, bildning (2010)
- Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys. (2009)
- Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv (2009)
- Skrivarprofiler över ämnesgränser (2009)
- Svenska elevers läsförmåga (2009)
- Med språk i bagaget (2009)
- Sådan lærer børn at læse og skrive (2009)
- Tioåringars läsförmåga i närbelysning (2009)
- Förord. (2009)
- Text and language in assessment of mathematics and science (2009)
- Nya språket lyfter! (2008)
- Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag (2008)
- Skrivande i olika ämnen – lärares textkompetens (2008)
- Recension: Malmbjer, Anna: Skilda världar – en språkvetenskaplig undersökning av gruppsamtal som undervisnings- och lärandeform inom högre utbildning. (2008)
- Språk och kommunikation (2007)
- Att tala om praksis - möten mellan forskning och praksisfältet. (2007)
- Läsande, skrivande och samtalande (2007)
- Textkulturer och skrivkompetenser i olika ämnen – likheter och olikheter. (2007)
- PIRLS 2006 (2007)
- A Linguistic Perspective on Scientific Literacy (2007)
- Nu kommer ordene bare. (2006)
- Att läsa en bok – ett exempel. I (2006)
- Hur barn lär sig läsa och skriva (2006)
- ”Vi har en bok …..” . (2006)
- Elever som textresurser i mötet med skriftspråkliga textvärldar (2006)
- "Skolan är fattig" - att utforska utbildningsverksamheters innehåll. (2006)
- Svenskämnet - att skapa praktiker i och om narrativa verksamheter (2006)
- Skrivande på tvärs av ämnen (2006)
- Rektor och utbildningsvetenskapen (2006)
- Rapport om skolornas stöd för elevernas läs- och skrivutveckling i skolår 4 till 9 och gymnasiet, Uppsala kommun 2005 (2005)
- Språk om och i läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Ett album av bilder - teorins roll i praxisnära forskning (2005)
- Språkliga perspektiv på läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2005)
- Forms of meaning making as a resource in the ongoing meaning making – to seize the moment in a pedagogical context. (2005)
- Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på Kvalitetsredovisning 2003. Uppsala kommun. (2004)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2004)
- Hur använder vi språket i verkligheten? (2003)
- Att lära i en vidgad språklig rymd – ett språkdidaktiskt perspektiv. (2003)
- Språk i sammanhang – en introduktion. (2003)
- Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel. (2003)
- Samtalskulturer – samtal i utveckling (2003)
- Möten i skriftspråket (2003)
- Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget (2003)
- Skola i utveckling. (2003)
- Språk i rörelse och utveckling (2003)
- Barn i samtal. (2003)
- En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur (2002)
- Recension: Eva Östlund-Stjärnegård: Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter. Akademisk avhandling (2002)
- Students’ encounter with different texts in school. (2002)
- Fact fishing and storytelling- How to do things with texts in grade five. (2002)
- Perspektivering på arbetsgruppens arbete – föredrag vid projektet Fremtidens danskfags avslutande konferens 2002-11-01 (2002)
- Students’ encounter with different texts in school (2002)
- Svenska läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. (2001)
- Läsande, skrivande och textkulturer i tre olika skolämnen. (2001)
- Den livsvida och livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag (2001)
- Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. ”På Hamar med norsk”. (2001)
- Barns läs-, skriv- och skriftröster – en teori baserad på en bred praktik (2000)
- Svenska med didaktisk inriktning – forskning och forskarutbildning vid Lärarutbildningen i Malmö (2000)
- Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. (1999)
- Elevers möte med skolans textvärldar. (1999)
- Förnyelse och förståelse (1999)
- Veje ind i skriftsproget (1999)
- Argumentation in early childhood. (1998)
- Hur utveckla läs- och skrivstrategier hos yngre barn (1997)
- Språkpedagogiskt förhållningssätt. (1996)
- Att stimulera barns läs- och skrivutveckling (1995)
- Learning to read and write (1990)
- Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Recent publications
- Skrivundervisning i utveckling (2023)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2023)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2023)
- Literacypraktiker i skolans olika ämnen (2023)
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
All publications
Articles
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
- Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts (2022)
- The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017 (2022)
- A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020 (2021)
- Introduction to the Special Issue on writing research in Scandinavia (2021)
- Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter? (2020)
- Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår (2019)
- Olika ämnen - olika läs- och skrivarter (2018)
- Features and Functions of Scientific Language(s) in TIMSS 2011 (2016)
- Att bedöma elevers läsförståelse (2014)
- Rose, David & Martin, Jim R. (2012). Learning to Write. Reading to Learn. Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Sheffield (UK) and Bristol (USA): Equinox Publishing Ltd (2013)
- Barns läs- och skrivutveckling (2012)
- Mottagande av ungt skrivande (2012)
- Swedish - an updated school subject? (2012)
- Swedish - An updated school subject? (2012)
- Bredd i bedömning, djup i utveckling av elevers skrivande (2011)
- Tioåringars läsförmåga i närbelysning (2009)
- Recension: Malmbjer, Anna: Skilda världar – en språkvetenskaplig undersökning av gruppsamtal som undervisnings- och lärandeform inom högre utbildning. (2008)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2005)
- Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget (2003)
- Barn i samtal. (2003)
- En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur (2002)
- Recension: Eva Östlund-Stjärnegård: Godkänd i svenska? Bedömning och analys av gymnasieelevers texter. Akademisk avhandling (2002)
- Den livsvida och livslånga läs- och skrivutvecklingen och svensklärarens uppdrag (2001)
- Barns läs-, skriv- och skriftröster – en teori baserad på en bred praktik (2000)
- Svenska med didaktisk inriktning – forskning och forskarutbildning vid Lärarutbildningen i Malmö (2000)
- Elevers möte med skolans textvärldar. (1999)
- Förnyelse och förståelse (1999)
- Att stimulera barns läs- och skrivutveckling (1995)
- Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Books
- Udfordre, Udforske, Udvikle (2014)
- Literacy-praktiker i och utanför skolan (2013)
- Nya språket lyfter! (2012)
- Utmana, utforska, utveckla! (2010)
- Lärande, skola, bildning (2010)
- Sådan lærer børn at læse og skrive (2009)
- Hur barn lär sig läsa och skriva (2006)
- Veje ind i skriftsproget (1999)
- Learning to read and write (1990)
Chapters
- Skrivundervisning i utveckling (2023)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2023)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2023)
- Literacypraktiker i skolans olika ämnen (2023)
- Lärares samarbete i textsamtal (2022)
- Literacypraktiker och ämnesspråk (2021)
- Förord (2020)
- Att vara lärare (2020)
- Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet (2020)
- Förord (2020)
- Grundläggande färdigheter (2020)
- Framtidens skola och utbildning (2020)
- Svenskämnet och att göra sin stämma hörd i tidiga år (2019)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val. (2019)
- Progressionslinjer för samtalsstöd (2019)
- Svenskämnenas framväxt (2019)
- Epilog (2019)
- Inledning (2019)
- Språkliga resurser och språkande i olika skolämnen (2018)
- Different kinds of wrong (2017)
- Perspektiv 1: Först få visa, sedan säga. (2017)
- Kommunikativ utveckling och utveckling av språkliga resurser i förskoleåren. (2017)
- Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val (2016)
- Att vara lärare (2014)
- Att tala om innehåll och ämnesstämmor i elevtexter i tidiga skolår. (2014)
- Skrivutveckling - en utveckling på bred front (2014)
- Grundläggande färdigheter (2014)
- Epilog (2014)
- Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. (2013)
- God läsförmåga - hur fångas den? (2013)
- Svenska med didaktisk inriktning (2012)
- Didaktiskt perspektiv på tidig läs- och skrivinlärning (2012)
- Potentialer i didaktiskt krävande texter (2012)
- Transcending Science (2012)
- Från lärarutbildning till utbildningsvetenskap (2011)
- Lärandets språkliga uttryck (2011)
- Lyst til skrivning, lyst til udvikling (2011)
- Scientific Literacy and Students' Movability in Science Texts. (2011)
- Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts (2011)
- Tekster der engagerer (2010)
- Den didaktiska reliefen och undervisningstraditioner (2010)
- Förord (2010)
- Grundläggande färdigheter (2010)
- Skrivarprofiler över ämnesgränser (2009)
- Svenska elevers läsförmåga (2009)
- Med språk i bagaget (2009)
- Förord. (2009)
- Skrivande i olika ämnen – lärares textkompetens (2008)
- Språk och kommunikation (2007)
- Att tala om praksis - möten mellan forskning och praksisfältet. (2007)
- Läsande, skrivande och samtalande (2007)
- Textkulturer och skrivkompetenser i olika ämnen – likheter och olikheter. (2007)
- Nu kommer ordene bare. (2006)
- Att läsa en bok – ett exempel. I (2006)
- ”Vi har en bok …..” . (2006)
- Elever som textresurser i mötet med skriftspråkliga textvärldar (2006)
- "Skolan är fattig" - att utforska utbildningsverksamheters innehåll. (2006)
- Skrivande på tvärs av ämnen (2006)
- Rektor och utbildningsvetenskapen (2006)
- Språk om och i läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Ett album av bilder - teorins roll i praxisnära forskning (2005)
- Språkliga perspektiv på läro- och undervisningsprocesser (2005)
- Forms of meaning making as a resource in the ongoing meaning making – to seize the moment in a pedagogical context. (2005)
- Rörelse i texter, texter i rörelse (2004)
- Språk i sammanhang – en introduktion. (2003)
- Bilder av läs- och skrivutveckling i samspel. (2003)
- Samtalskulturer – samtal i utveckling (2003)
- Möten i skriftspråket (2003)
- Skola i utveckling. (2003)
- Språk i rörelse och utveckling (2003)
- Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. (1999)
- Hur utveckla läs- och skrivstrategier hos yngre barn (1997)
- Språkpedagogiskt förhållningssätt. (1996)
Conferences
- Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning (2021)
- Students Assessing Digital News and Misinformation (2020)
- Funktion, innehåll och form i samspel (2019)
- Students’ Voices in Science Texts in Early School Years and the Teaching of Writing (2016)
- Shifts between Literacy based subject teaching and Subject based literacy teaching – “Carpe momentum didacticum!” (2016)
- A multivariate model for classifying texts’ readability (2015)
- T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities (2015)
- Narrative imagination and narrative voice in narrative texts written by students in early school years. (2015)
- Voices and Writer Positions in Science Texts written by Students in Early Grades (2015)
- Content, Voices and Writer Positions in Students’ Written Informational Texts in Early School Years. (2015)
- Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser (2015)
- Language register in different domains of mathematics, and its importance for different groups of 8th grade students (2014)
- Studies on automatic assessment of students’ reading ability (2014)
- Writing Informational Texts in Early School Years – Developing a Meta-Language for Non-Formal Aspects of Text (2014)
- Linguistic features in TIMSS-Science Test Questions (2014)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)
- A close reading of reading comprehension among Swedish students in grade 4 (2010)
- Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket (2010)
- Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys. (2009)
- Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv (2009)
- Text and language in assessment of mathematics and science (2009)
- Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag (2008)
- A Linguistic Perspective on Scientific Literacy (2007)
- Svenskämnet - att skapa praktiker i och om narrativa verksamheter (2006)
- Hur använder vi språket i verkligheten? (2003)
- Att lära i en vidgad språklig rymd – ett språkdidaktiskt perspektiv. (2003)
- Students’ encounter with different texts in school. (2002)
- Fact fishing and storytelling- How to do things with texts in grade five. (2002)
- Perspektivering på arbetsgruppens arbete – föredrag vid projektet Fremtidens danskfags avslutande konferens 2002-11-01 (2002)
- Svenska läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. (2001)
- Läsande, skrivande och textkulturer i tre olika skolämnen. (2001)
- Analys- och tolkningsramar för elevers möte med skolans textvärldar. ”På Hamar med norsk”. (2001)
- Argumentation in early childhood. (1998)
Reports
- Med fokus på läsande (2012)
- Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse (2010)
- Elevers läs- och skrivutveckling (2010)
- PIRLS 2006 (2007)
- Rapport om skolornas stöd för elevernas läs- och skrivutveckling i skolår 4 till 9 och gymnasiet, Uppsala kommun 2005 (2005)
- Läs- och skrivinlärning i Uppsala kommun baserad på Kvalitetsredovisning 2003. Uppsala kommun. (2004)
- Students’ encounter with different texts in school (2002)