Thomas Nygren

Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

E-post:
thomas.nygren[AT-tecken]edu.uu.se
Mobiltelefon:
073-6468649
Besöksadress:
von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala
Postadress:
Box 2136
750 02 Uppsala

Kort presentation

Jag är universitetslektor i didaktik i Uppsala och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet. Mitt breda forskningsintresse omfattar bland annat utbildning för internationell förståelse, historiskt tänkande, digital kompetens, kritiskt tänkande och mänskliga rättigheter. Jag är forskningsledare i projekten Nyhetsvärderaren och GÄCKA och expert i EU-kommisionens arbetsgrupp för digital litteracitet mot desinformation.

Akademiska meriter: FD, Docent

Jag är universitetslektor i didaktik i Uppsala och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet. Mitt breda forskningsintresse har ofta ett särskilt fokus på undervisningens utmaningar i historia och samhällskunskap. Jag forskar om bland annat utbildning för internationell förståelse, historiskt tänkande, digital kompetens, kritiskt tänkande och mänskliga rättigheter. Min tidigare forskning, genomförd även i Umeå och Stanford, har publicerats i böcker och tidskrifter om historia, utbildningsvetenskap och digital humaniora.

Bakgrund

Som lärare i historia och samhällskunskap fick jag möjligheten att beforska historieundervisningens praktik och även ämnets historiska utveckling. Resultaten presenterade i min avhandling visar att historia kan formuleras, förmedlas och uppfattas på mycket olika sätt, inte minst genom lärares olika undervisningsstrategier.

I forskningsprojektet "Historia utan gräns: Den internationella historieboksrevisionen 1919-2009", under ledning av Daniel Lindmark, undersökte jag relationen mellan internationella riktlinjer och svensk historieundervisning 1927-2002, vilket synliggjorde komplexiteten i implementeringen. Projektet finansierades av Vetenskapsrådet och genomfördes i samarbete med Georg Eckert Institutet för läroboksforskning.

Inom forskningsprojektet "Media Places", under ledning av Patrik Svensson HUMlab Umeå universitet och finansierat av Knut and Alice Wallenberg stiftelsen, undersökte jag hur elever skriver historia när de använder digitala arkiv. Inom delprojektet "Sites of Knowledge Production as Media Places" i samarbete med Spatial History Project, Stanford University, studerade jag även hur digitala data och visualiseringar kan påverka kunskapskonstruktionen i historia i akademin.

Jag var även projektkoordinator och forskare i ett EU projekt under namnet European History Crossroads as Pathways to Intercultural and Media Education (EHISTO). Med stöd från EU:s Life Long Learning program använde vi populärhistoriska tidningar för att skapa digitala plattfromar till stöd för mediekritiskt tänkande och multiperspektivitet i undervisningen. Detta samarbete leddes av Susanne Popp, Augsburg universitet med deltagande forskare och lärare från Tyskland, Polen, Spanien och England; flera länder med flera olika historiska narrativ.

För närvarande studerar jag i min forskning hur digitala medier kan användas för att stödja och analysera olika former av kritiskt tänkande och värderingar och historieundervisning i praktiken. Detta mot bakgrund av min tidigare forskning och ett års vistelse som gästforskare i digital humaniora vid Center for Spatial and Textual Analysis (CESTA), Stanford University, där jag undersökt undervisning om mänskliga rättigheter i Sverige och USA, finansierad av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Jag var med som forskare i ett EU finansierat projekt mellan 2018 och 2021 för att förbättra kritiska tänkande och mediekunskap bland elever och undervisande personal. I projektet - Peer education and gamification against polarisation (PEGAP) - utvecklades, användes och utvärderades innovativa metoder och för att att avslöja desinformation och propaganda. Forskningen testade hur digitala verktyg mot manipulation på nätet fungerar i kombination med peer-education i Nederländerna, Belgien, Sverige och Tyskland. Samarbetet leds av Divergent och deltagande parter är Uppsala universitet, DROG, AEGEE, Schwarzkopf Stiftung och Fryshuset. Läs mer här

I ett annat EU projekt YouCheck! arbetade jag (2018-2021) tillsammans med forskare, lärare och journalister. Målet med YouCheck! projektet var att öka medvetenheten hos den breda allmänheten, utbildnings- och mediesamhället om desinformation som ett hot mot demokratin. YouCheck! syftade mer specifikt till att ge EU-medborgarna tillgång till de senaste framstegen inom bild- och video verifiering så att de kan agera på ett uppdaterat sätt när de möter vinklad och fejkad digital information. Projektet leds av Savoir*Devenir, Sorbonne (Frankrike) med universitet Rumänien (SNSPA), Spanien (UNED), och den franska pressbyrån AFP press som samarbetspartners. Läs mer här

Jag arbetar nu på olika sätt för att bättre förstå olika lärprocesser och hur detta kan stimuleras i en digital era. Inte minst är jag intresserad av att närmare studera hur forskning och digitala verktyg kan användas för att stödja och förstå undervisning på olika nivåer. På global nivå samarbetar jag med forskare från olika delar av världen för att bättre förstå vad elever i olika skolkontexter lär sig om mänskliga rättigheter, fred och hållbarhet. Denna forskning är knuten till en forskningsnod (GLOC) som jag ledde.

Jag leder fram till 2022 ett nationellt projekt Nyhetsvärderaren. I projektet studerar jag tillsammans med forskare i psykologi, media, IT samt designers och tusentals ungdomar trovärdigheten i ungas nyhetsflöden och hur digitala verktyg kan användas för att främja digital källkritik. Projektet delfinansieras av Vinnova och är ett samarbete med Vetenskap och allmänhet och Rise interactive. Läs mer här

Jag leder också ett forskningsprojekt "GÄCKA Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik" där jag tillsammans med forskare och lärare undersöker digital källkritik över ämnesgränser. Hur olika arbetssätt kan stödja (a) inokulering, (b) lateral läsning och (c) ämnesspecifik digital källkritik undersöks i denna praktiknära designsstudie som finansieras av Skolforskningsinstitutet. Läs mer här

Kontakta katalogansvarig vid den aktuella organisationen (institution eller motsv.) för att rätta ev. felaktigheter.

Thomas Nygren
Senast uppdaterad: 2021-03-09