Anne-Sofie Nyström

universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

E-post:
Anne-sofie.nystrom[AT-tecken]edu.uu.se
Telefon:
018-471 7626
Besöksadress:
von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala
Postadress:
Box 2136
750 02 Uppsala

forskare vid Centrum för genusvetenskap

E-post:
anne-sofie.nystrom[AT-tecken]gender.uu.se
Telefon:
018-471 2234
Besöksadress:
Villavägen 6
752 36 UPPSALA
Postadress:
Box 527
751 20 Uppsala

Kort presentation

FD SOCIOLOGI

Anne-Sofie disputerade (2012) vid Uppsala universitet på en utbildningssociologisk avhandling som behandlade frågor om unga män, identitetsförhandlingar och underprestation. Hon är en anlitad föreläsare och anställd vid Uppsala universitet som lektor och forskare i barn- och ungdomsvetenskap och genusvetenskap.

Forskningsintressen:

- Utbildningssociologi, jämlik och likvärdig utbildning

- Social identitetsteori

- Intersektionen kön, klass, ålder

- Forskning om män och maskuliniteter

Mina kurser

Biografi

Forskning

För närvarande arbetar Anne-Sofie med två forskningsprojekt om studenter, identitet och jämlikhet i högre utbildning, med finansiering från Vetenskapsrådet. Dels leder hon projektet ”Staging the successful student in higher education" (2015-2019), i samarbete med prof. Carolyn Jackson och docent Minna Salminen Karlsson. Intervjustudien undersöker studenters identitetsprocesser och erfarenheter av att studera medicin, juridik respektive teknisk fysik i Sverige och i England, med särskilt fokus män och maskuliniteter. Dels är hon medforskare i projektet "De oväntade naturvetarna" (2019-2021), som leds av prof. Anna Danielsson. De två delstudierna syftar till att undersöka vad som gjort det möjligt för studenter från underrepresenterade grupper att fortsätta till högre utbildning i fysik och att bidra till analys och utveckling av mer inkluderande naturvetenskaplig undervisning.

Avhandlingsstudien

Avhandlingsstudien Att synas och lära men inte synas lära (2005-2012) handlar om unga mäns identitetsförhandlingar i svensk gymnasieskola. Syftet med studien var att undersöka utbildningens betydelse för unga mäns självbilder och de identiteter som unga män tillskrivs. Frågeställningarna belystes genom att studera högpresterande elevers interaktioner i gymnasieskolan, med syfte att dels öka kunskapen om hur maskuliniteter förhandlas i jämnåriggrupper, dels bidra till fördjupad förståelse av processer som leder till underprestation. Den utbildningspolitiska diskussionen om ”underpresterande unga män" i skolan utgör på så vis en fond till diskussionen. Studiens design var inspirerad av etnografisk metod och kombinerar deltagande observation med semistrukturerade intervjuer individuellt och i grupp. Urvalet bestod av förstaårselever i två gymnasieklasser, både unga män och kvinnor, vilka läste Fordonsprogrammet respektive Naturvetenskapliga programmet. Valet motiverades av att elevrekryteringen till dessa program uppvisar betydande skillnader beträffande föräldrarnas klassposition. Här en kortare föreläsning om pojkars skolprestationer (SKL Jämställdhet).

2013 tilldelades hon Society for Research in Higher Education:s pris för Newer Researchers.

Övrigt

Anne-Sofie har under och efter forskarutbildningen publicerat populärvetenskapliga texter och varit anlitad som föreläsare om jämlik och likvärdig utbildning, främst med fokus på (unga) mäns identitetsskapande och prestationer i skola (exv Barnombudsmannen, paneldebatt 33:55-) och högre utbildning (exv ESMeralda, föredrag). Dessförinnan har hon bland annat arbetat på Skolverket, vid Uppsala Studentkår och inom förskola.

Publikationer

Kontakta katalogansvarig vid den aktuella organisationen (institution eller motsv.) för att rätta ev. felaktigheter.