Magnus Lundberg

professor i kyrko- och missionsstudier; Missionsvetenskap vid Teologiska institutionen, Kyrko- och missionsstudier; Missionsvetenskap

E-post:
Magnus.Lundberg[AT-tecken]teol.uu.se
Telefon:
018-471 2692
Besöksadress:
Engelska parken, Thunbergsvägen 3 B
Postadress:
Box 511
751 20 UPPSALA
Tillgänglig:
säkr. månd. o torsd.

professor Tillförordnad ämnesföreträdare i kyrkohistoria vid Teologiska institutionen, Kyrko- och missionsstudier; Kyrkohistoria

Besöksadress:
Engelska parken, Thunbergsvägen 3 B
Postadress:
Box 511
751 20 UPPSALA

Kort presentation

Jag är professor i kyrko- och missionsstudier. Från och med vårterminen 2016 är jag tillförordnad ämnesföreträdare i kyrkohistoria, men också verksam inom forskningsämnet missionsvetenskap. Min egen forskning har främst behandlat den katolska kyrkan i det koloniala Latinamerika. Numera bedriver jag i större utsträckning forskning om katolsk traditionalism i nutiden, nya religiösa rörelser med kristna rötter och västsvenska väckelser alldeles i början av 1800-talet.

Akademiska meriter: TD, doc

Mina kurser

Biografi

Född 1972 i Halmstad

Examen från Sannarpsgymnasiet i Halmstad 1991

Filosofie kandidat, Lunds universitet, 1996

Teologie kandidat, Lunds universitet, 1997

Doktorand i missionsvetenskap med ekumenik, Lunds universitet, 1997-2002.

Heltidsstudier i arkivvetenskap, Stockholms universitet, 1999-2000

Teologie licentiat i missionsvetenskap med ekumenik, Lunds universitet, 2000

Teologie doktor i missionsvetenskap med ekumenik, Lund universitet, 2002

Diplomutbildning i klassisk och nutida nahuatl, Instituto de Docencia e Investigación Etnológica de Zacatecas, Mexico 2002.

Akademiska tjänster

Gästprofessor, Centro de Estudios de las Tradiciones, El Colegio de Michoacán, Zamora, Mexico, 2002-2003

Universitetslektor i missionsvetenskap respektive kyrko- och missionsstudier i olika omfattning, tidsbegränsad anställning och tillsvidareanställning, Uppsala universitet, 2004-2016

Forskare (Vetenskapsrådet), Uppsala universitet, 2006-2009

Docent i missionsvetenskap, Teologiska fakulteten, Uppsala universitet 2010

Forskare (Riksbankens jubileumsfond), Uppsala universitet, 2010-2014

Professor i kyrko- och missionsstudier, 2016-

Tf. ämnesföreträdare i kyrkohistoria, 2016-

Uppdrag (ett urval)

Redaktör SMT: Svensk Missionstidskrift/Swedish Missiological Themes, 2004-2008

Director of Studies, Euroculture Master Programme, Uppsala Universitet, 2009-2010

Föreståndare, Forum för Latinamerikastudier, Uppsala universitet, 2014-2015

Studierektor för forskarutbildningen, Teologiska institutionen, Uppsala universitet, 2010-2017

Ordförande för Ämnesområdeskollegiet i Kyrko- och missionsstudier 2011-2014.

Ledamot, Teologiska Fakultetens stipendiekommitté, 2014-.

Medlem av arbetsutskottet, Svenska kyrkohistoriska föreningen, 2016-

Redaktör för skriftserien Uppsala Studies in Church History, 2017-

Varia

Gästprofessor vid Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe, Universidad Autónoma de México (Erasmus Mundus), 2009.

Gästföreläsningar och konferensbidrag i Spanien, Portugal, Nederländerna, Tyskland, Italien, Polen, Österrike, Storbritannien, Mexiko och Colombia.

Fältstudier i Centralamerika 1993, 1994, 1995, 2000-2001, 2005.

Arkiv- och biblioteksstudier i Spanien 1997, 1998, 1999, 2001, 2004, 2005, 2006, 2013; Mexiko 2000-2001, 2002-2003, 2007, 2008, 2009; Förenta staterna 2001; Chile 2011, Storbritannien 2006-2007, Peru 2013, Ecuador 2013.

Undervisning

Jag har framförallt undervisat på och handlett uppsatser inom kurser i Kyrko- och missionsstudier (B-E), men även haft viss undervisning på A-kursen i religionsvetenskap och forskarutbildningen. Därutöver har jag bland annat undervisat på kurserna Änglar och demoner, Konfirmationen -- en mångtydig rit, Teresa av Ávila och Johannes av Korset -- mystiker i nutida tänkande, Katolsk spiritualitet och Jungfru Maria, samt Pilgrimsfärder i historia och nutid. Jag har dessutom undervisat inom Euroculture Masterprogramme och handlett uppsatser inom detta område. Förutom detta har jag haft viss undervisning på Historiska institutionen.

Handledning av forskarstuderande har blivit en allt större del av min pedagogiska verksamhet och jag är i nuläget handledare för nio doktorander. Jag är huvudhandledare för Rebecca Loder-Neuhold i missionsvetenskap samt Therese Tamm Selander, Philip Widell och Andreas Mazetti Petersson i kyrkohistoria. Jag är dessutom biträdande handledare för tre doktorander i missionsvetenskap: Anita Yadala Suneson, Hans Nicklasson och Anders Wejryd, och för två doktorander i kyrkohistoria: Andreas Wejderstam och Erika Boije. Jag var huvudhandledare för Erik Egeland som disputerade i missionsvetenskap 2016 och biträdande handledare för Gustaf Björck som disputerade 2014 och Johannes Zeiler som disputerade 2018.

Forskning

Forskningsintressen

Tidigmodern och modern kyrkohistoria

Latinamerikansk kyrko- och missionshistoria

Västeuropeisk kyrkohistoria

Katolsk traditionalism och nutida katolska dissentergrupper.

Katolsk och evangelikal apokalyptik

Västsvensk väckelse under 1800-talet

Pågående forskningsprojekt

För närvarande bedriver jag forskning inom två mycket olika huvudprojekt.

Det första behandlar västsvensk väckelse under det tidiga 1800-talet. I fokus står Abela Gullbransson (1775-1822), en handlarhustru från Varberg, som var en viktig gestalt i den inomkyrkliga väckelsen i västra Sverige. Hennes uppbyggliga sånger gavs efter hennes död ut i nästan tjugo upplagor och en stor samling avskrifter av hennes själavårdsbrev finns bevarade. Målet är att skriva en bok om henne, hennes teologi och dess inspirationskällor, samt att relatera henne till andra aktörer i den västsvenska väckelsen. Den har arbetstiteln: Abela Gullbransson och himlavägen: Texter, influenser och kontakter i det tidiga 1800-talets västsvenska väckelser.

Mitt andra större forskningsprojekt rör samtida mariauppenbarelser och deras relation till framväxten av katolska traditionalistiska dissentergrupper från 1940-talet och framåt. Det rör sig om uppenbarelser som inte accepterats, utan ofta aktivt motarbetats av den romersk-katolska hierarkin och som med tiden vuxit till separata rörelser, ibland med egna påvar som resultat. 2017 gav jag ut den första monografin på detta område. Den behandlar den palmarianska kyrkan: A Pope of their Own: El Palmar de Troya and the Palmarian Church. Den är tillgänglig i fulltext här. Den andra monografin, med planerad utgivning 2018-2019 behandlar andra samtida alternativa påvar: Could the True Pope Please Stand Up: Modern Alternative Popes. Därutöver har jag publicerat ett antal forskningsrapporter om andra oberoende katolska grupper.

Avslutade större forskningsprojekt

Jag har nyligen avslutat projektet Mission och Extas: Kontemplativa kvinnors roll för missionen i det koloniala Latinamerika (2010-2014), som finansieras av Riksbankens Jubileumsfond. Huvudsyftet med projektet var att studera spansk-amerikanska och filippinska kontemplativa kvinnors roll för romersk-katolsk mission under sexton- och sjuttohundratalet. Denna grupp inkluderar såväl nunnor som så kallade beatas, recogidas och donadas, vilka inte avlade formella klosterlöften men som levde nunneliknande liv. I det koloniala Latinamerika var missionen framför allt en uppgift för manliga religiösa specialister. Spansk-amerikanska och filippinska kontemplativa kvinnors mer indirekta roll för missionen var däremot ett nästan outforskat område.

Denna roll innefattade till exempel bön och ställföreträdande lidande, men också ”resor i anden” till missionsfälten. Källorna är många. Framför allt rör det sig om (själv)biografiska texter som enskilda kvinnor skrev på uppdrag av sina biktfäder eller som biktfäder eller andra kyrkomän skrev om dem efter deras död. Större delen av dessa källor finns i de spanska, mexikanska och chilenska nationalbiblioteken, samt i John Carter Brown Library.

I källmaterialet finns å ena sidan ett kvinnligt religiöst ideal som byggde på tystnad, lydnad, kyskhet och ett liv i radikal avskildhet (klausur) – men samtidigt finns där ofta mycket långtgående andliga auktoritetsanspråk och berättelser om aktivitet, som åtminstone låg i gränslandet för vad kyrkliga auktoriteter kunde acceptera. Min studie kan alltså bidra till att ytterligare problematisera relationen mellan dikotomin apostoliskt (utåtriktat) och kontemplativt (inåtriktat) religiöst liv. Målet med projektet var att publicera en bok på engelska, ett par artiklar på spanska och engelska, samt några mer populärt hållna artiklar på svenska. Monografin som är huvudresultatet av forskningsprojekt är fritt tillgänglig i fulltext: Mission and Ecstasy: Contemplative Women and Salvation in Colonial Spanish America and the Philippines (2015)

Jag har också avslutat forskningsprojektet Religion i gränslandet: Motstånd, anpassning och dialog i kolonialtidens Mexiko (2006-2009), vilket finansierades av Vetenskapsrådet. Målet med detta projekt var att studera relationen mellan församlingspräster och indianska (företrädesvis nahuatl-talande) församlingsbor i ärkestiftet Mexiko och stiftet Puebla under första halvan av sextonhundratalet. Mitt mål var också att studera relationen mellan centrala normer för pastoralt arbete och lokala tillämpningar på församlingsnivå. För detta projekt har jag använt ottryckt och tryckt material i Archivo General de Indias i Sevilla, British Library i London, Archivo General de la Nación i Mexico City och ytterligare ett antal mexikanska arkiv och bibliotek. Utöver ett par artiklar på engelska, spanska och svenska har jag skrivit en monografi med titelnChurch Life Between the Metropolitan and the Local: Parishes, Parishioners and Parish Priests in Seventeenth-Century Mexico (Orlando, FL: Iberoamericana-Vervuert, 2011).

Min doktorsavhandling (Lunds universitet 2002, spansk översättning av en reviderad och utökad version 2009) behandlar också den mexikansk kyrkohistoria. Avhandlingen är en tematisk biografi över Alonso de Montúfar, ärkebiskop av Mexiko mellan 1554 och 1572. Den behandlar framförallt diskussionerna under denna tid om hur man skulle organisera den tidiga mexikanska kyrkan. Skulle kyrkan i Mexiko organiseras på exakt samma sätt som i Spanien eller krävde den så kallade Nya Världen också nya lösningar? Avhandlingen som har titeln Unification and Conflict: The Church Politics of Alonso de Montúfar OP, Archbishop of Mexico, 1554-1572 (Uppsala: Swedish Institute for Missionary Research 2002) är tillgänglig i fulltext Den spanska översättningen utförd av professor Alberto Carrillo Cázares heter Unificación y conflicto:La gestión episcopal de Alonso de Montúfar OP, arzobispo de México, 1554-1572 (Zamora, Mich.: Colegio de Michoacán, 2009)

För mer information om min forskning, se min privata hemsida www.magnuslundberg.net

Publikationer

Kontakta katalogansvarig vid den aktuella organisationen (institution eller motsv.) för att rätta ev. felaktigheter.