Yvonne Hallesson
Gästlärare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- yvonne.hallesson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Universitetslektor i svenska språket, docent vid Institutionen för nordiska språk
- Telefon:
- 018-471 12 94
- E-post:
- yvonne.hallesson@nordiska.uu.se
- Besöksadress:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postadress:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Ladda ned kontaktuppgifter för Yvonne Hallesson vid Institutionen för nordiska språk
- Akademiska meriter:
- FD, Docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är universitetslektor och docent i svenska vid Institutionen för nordiska språk. Jag undervisar på kurser inom lärar- och forskarutbildning och jag handleder en doktorand. Mina forskningsintressen rör språk och lärande, läs- och skrivutveckling, disciplinary literacy (ämneslitteracitet), samtal om texter samt textanalys.
Biografi
Examina etc.
- Docent i svenska, Uppsala universitet. 2021.
- Fil. dr i språkdidaktik, Stockholms universitet. 2015. Avhandling: Textsamtal som lässtöttande aktivitet. Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieundervisning.
- Fil. lic. i utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling, Stockholms universitet. 2011. Licentiatuppsats: Högpresterande gymnasieelevers läskompetenser.
- Gymnasielärarexamen (Master of Education) i svenska och engelska vid Lärarhögskolan i Stockholm. 1999.
Anställningar
- Universitetslektor i svenska språket, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 2019–
- Postdoktor, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 2017–2019.
- Universitetslektor i didaktik med inriktning svenska, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. 2016–2019.
- Forskare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. 2015–2016.
- Adjunkt i svenska/läs- och skrivutveckling, Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet. 2015.
- Doktorandanställning vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet. 2011–2015.
Uppdrag (urval)
- Ledamot (ordinarie) i styrelsen för Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 2022–
- Ledamot (suppleant) i styrelsen för Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 2021–2022.
- Ledamot i styrelsen och Uppsala universitets representant i det nationella forskningsnätverket Svenska med didaktisk inriktning, SMDI. 2017–
- Ledamot (doktorandrepresentant) i styrelsen för Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet. 2012–2013.
- Ordförande för ämneslärarkollegiet vid Språkvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet. 2020–2022.
- Ordförande för lärarkollegiet för ämneslärarutbildningen i svenska och svenska som andraspråk, Institutionen för nordiska språk. 2019–2022, 2024–.
- Ledare för Text-, interaktions- och diskurskollokviet (TID-kollokviet) vid Institutionen för nordiska språk, tillsammans med Andreas Nord och Hanna Sofia Rehnberg. 2018–
- Koordinator för det ämnesdidaktiska nätverket i svenska och svenska som andraspråk vid Uppsala universitet tillsammans med Anna Sahlée, AnnaCarin Billing och Maria Westman. 2020–
- Ledamot i styrelsen för Svensklärarföreningen och föreningens representant i Språkvårdsgruppen.
Handledning på forskarnivå
Handledare (bitr.) för Linnea Wenell.
Forskningsprojekt
Projekt om de nationella minoritetsspråken i läromedel, tillsammans med Pia Raattamaa Visén, Stockholms universitet.
Projektet Läsmetoder under lupp – konstruktion av läsförståelse i ämnesspecifika läspraktiker, finansierat av Vetenskapsrådet, tillsammans med Jenny W. Folkeryd, Åsa af Geijerstam, Uppsala universitet, och Pia Raattamaa Visén, Stockholms universitet. 2018–2022.
Forskning
Jag intresserar mig för relationen mellan språk och lärande. Mina forskningsintressen rör huvudsakligen läsande, skrivande och samtalande om texter i olika undervisningsämnen. Jag har bland annat forskat om vilka ämnesspecifika skriftkompetenser elever behöver på olika gymnasieprogram och om textarbete i samhällsorienterande ämnen på mellanstadiet och gymnasiet. I VR-projektet ”Läsmetoder under lupp”, undersöks arbete med texter i SO i årskurs 5 och årskurs 8 i syfte att synliggöra förutsättningar för elevers ämnesspecifika läsande och läsutveckling i samhällsorienterande ämnen inom olika undervisningsmiljöer (http://www.edu.uu.se/forskning/didaktik/stolp/projekt/#anchor-690640).
Publikationer
Senaste publikationer
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- "Som att lära sig ett nytt språk" (2023)
- Att definiera ord eller besöka en minoritetsförening (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Critical literacy i ämnet svenska (2022)
- Rec. av Christensson, Johan: Teacher Identity as Discourse. A Case Study of Students in Swedish Teacher Education (2021) (2022)
- Intertextual content analysis (2018)
- Från källtext till elevtext (2018)
- Four classrooms – four approaches to reading (2018)
- Lässtrategier för att lyckas (2016)
- Kollaborativa textsamtal som stötta för elevers ämnesspecifika läsande och lärande (2016)
Böcker
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- Att arbeta med yrkes- och ämnestexter i gymnasieskolan (2019)
- Textsamtal som lässtöttande aktivitet (2015)
- Högpresterande gymnasieelevers läskompetenser (2011)
Kapitel
- De nationella minoritetsspråken i läromedel (2023)
- Semantiska vågor i diskursiva elevtexter (2022)
- ”Talskräck” och ”sopdykare” – intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska för gymnasieskolan (2021)
- Text-talks as a means to scaffold disciplinary reading literacy in secondary education (2015)
- Läsutvecklande samtal på gymnasiet (2013)
- Abstraktion i en DN-ledare (2011)
Konferenser
- "Som att lära sig ett nytt språk" (2023)
- Att definiera ord eller besöka en minoritetsförening (2023)
- Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande (2022)
- Gymnasieskolans textvärldar (2020)
- Textkulturer i samhällsorienterande ämnen i årskurs 5 och på gymnasiet (2017)
- Reading to learn pedagogy and students' disciplinary reading (2016)
- Textrörlighet och kohesion i textsamtal (2013)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)