Esbjörn Larsson

professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

E-post:
esbjorn.larsson[AT-tecken]edu.uu.se
Telefon:
018-471 7628
Besöksadress:
von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala
Postadress:
Box 2136
750 02 Uppsala

Kort presentation

Dekanus vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper.

Professor i utbildningshistoria och docent i historia

Medlem av Uppsala Studies of History and Education (SHED) »

Akademiska meriter: FD, docent, grundskollärarex.

Nyckelord: utbildningshistoria socialhistoria militärhistoria barn- och ungdomshistoria genushistoria history of education social history military history history of childhood and youth gender history

Mina kurser

Forskning

Jag är framförallt involverad i forskning och undervisning som rör utbildningshistoria, men intresserar mig även för exempelvis barn och ungdomshistoria samt militärhistoria.

Skola och utbildning utgör centrala delar i de flesta människors liv i dag. Så har det dock inte alltid varit. Den utveckling som skett sedan början av 1800-talet kan beskrivas som en utbildningsrevolution, vilken är ett fenomen jag ägnat mycket av min forskning åt. Genom empiriska studier har jag visat att denna utveckling ingalunda var något resultat av en strävan mot dagens utbildningssamhälle. I stället präglades den av samhällets omvandling och olika samhällsklassers strävan efter att reproducera sin ställning. I studier av det skolsystem som växte fram under 1800-talet har jag bland annat intresserat mig för uppkomsten av vad som kan beskrivas som ett parallellskolesystem, med olika skolformer för olika samhällsklasser. Jag har undersökt såväl elevkårernas sammansättning som utbildningens utformning, varvid jag kunnat visa att 1800-talets skolsystem bidrog till upprätthållandet av skillnader mellan olika samhällsklasser.

Vidare har jag även ägnat mig åt andra aspekter av skolväsendets utveckling, exempelvis införandet av värntjänstutbildning i svenska skolor under andra världskriget. I analyser av denna verksamhet har jag visat hur hotet om krig utmanade den moderna synen på barn som uppstod under början av 1900-talet samtidigt som krigshotet också bidrog till att vidga synen på flickors roll. Jag har därtill verkat för att kommunicera utbildningshistorisk forskning, bland annat som en av redaktörerna bakom läroboken Utbildnings­historia – en introduktion (2011, 2015).

För närvarande driver jag forskningsprojektet Det första valet: förskolans expansion, marknadisering och ökade betydelse i familjers utbildningsstrategier, som finansieras av Vetenskapsrådet.

Bland tidigare projekt jag varit involverad i kan nämnas Segregation och integration. Genus, klass och medborgarskap i svenskt undervisningsväsende, ca 1800-1850 (Vetenskapsrådet) och Mellan disciplinering och självverksamhet: skillnader i växelundervisningens användning vid skolor för olika samhällsklasser i Sverige, ca 1820-1870 (Riksbankens Jubileumsfond).

Publikationer

Kontakta katalogansvarig vid den aktuella organisationen (institution eller motsv.) för att rätta ev. felaktigheter.