Emma Laurin
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- emma.laurin@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är FD och lektor i utbildningssociologi vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Mina forskningsintressen är sociala gruppers utbildningsstrategier, elever med långvarig skolfrånvaro och betydelsen av neuropsykiatriska diagnoser i skolan.
Jag tillhör forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC), undervisar framförallt i utbildningssociologi och är koordinator för forskarskolan Skola, sport, skärm.
Forskning
Denna text finns inte på svenska, därför visas den engelska versionen.
CURRENTLY WORKING ON THE FOLLOWING PROJECTS:
Student Health as a Market - commercialisation, cooperation and consequences
Participants: Joakim Lindgren (Pl) Linda Rönnberg, Malin Benerdal
Funding body: Swedish Research Council
Duration: 2023-2025
The rise of integration: A historical institutionalist analysis of the emergence of the paradigm of integration in Sweden
Participants: Anne Berg (Pl) Johanna Ringarp
Funding body: Swedish Research Council
Duration: 2022-2024
Throughput at the teacher education program
Participants: Ida Lidegran, Lisa Backman
Funding body: Uppsala university
Duration: 2022
Publikationer
Urval av publikationer
Senaste publikationer
- Emotion work and emotional labour, neglected facets of parental health information work (2024)
- Genomströmning utan att tumma på kvalitén? (2024)
- The Dropout Phenomenon (2024)
- Parental information work and wage work capacity in families with children with autism and ADHD (2023)
- Friskolor för elever med särskilda behov i Stockholm (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Emotion work and emotional labour, neglected facets of parental health information work (2024)
- Friskolor för elever med särskilda behov i Stockholm (2023)
- Mother blame and emotion work (2023)
- Efter sportlovet så bara vägrade han gå tillbaka… (2021)
- Se servir du diagnostic comme d’une arme (2017)
Böcker
Konferenser
- The Dropout Phenomenon (2024)
- Parental information work and wage work capacity in families with children with autism and ADHD (2023)
- Children with diagnoses (2022)
- Contemporary forms of mother blaming in Sweden (2022)
- Covid-19 and Higher Education (2022)
- Étudiants internationaux dans les formations élites de l’enseignement supérieur en Suède: comment comprendre leurs aspirations? (2017)
- Targeting or pushing away pupils with a neuropsychiatric diagnosis. (2017)
- Three groups of international students in Swedish higher education: assets, aspirations and strategies (2017)